Not all those who wanders are lost.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zerha - WaarBenJij.nu Not all those who wanders are lost.. - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zerha - WaarBenJij.nu

Not all those who wanders are lost..

Door: Zerha

Blijf op de hoogte en volg Zerha

24 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Het gras is werkelijk groener aan de overkant...

Hallo allemaal,

Bepakt met 6 kilo handbagage (reizen met alleen handbagage scheelt geld bij Jetstar; backpackstyle) een jas, sjaal, das, handschoenen én een paraplu landde ik deze keer in Auckland. Kiwiland; oftewel New Zealand. Nog nooit ben ik op vakantie gegaan met zoveel winterse attributen tenzij het de wintersport in Oostenrijk betrof.. Maar goed, het landschap maakte alles meer dan goed en ik was snel mijn 'normale' vakantie outfit vergeten... NZ heeft werkelijk het meest prachtige (afwisselende) landschap wat ik ooit heb gezien. Uitgestrekte groene heuvels, prachtige bergen met daarachter de besneeuwde toppen van de everlasting snow, meren met water als spiegels, rivieren met (hele hoge) watervallen, (actieve) vulkanen en bijhorende vulkanische landschappen wat je de waan geeft dat je op de maan beland bent (ja ja, ik weet hoe de maan eruit ziet, gisteren nog geweest... :P), gletsjes en prachtige fjorden met groenkleurig water, dichtbegroeide regenwouden, kalkrotsen met actieve geisers en uitgestrekte witte stranden. O zo mooi.. Een echte aanrader! Vergeet je wandelschoenen niet.

Als vertegenwoordiging van de EU (met een Duits en Italiaans meisje als reisgezeldschap deze keer) gingen we per campervan het noord- en zuideiland verkennen. Nu bleek dat de nodige kilometers die ik aan de linkerkant van de weg had afgelegd in het afgelegen Outback toch wel handig te zijn... Toch waren de eerste dagen onwennig. Kijkend naar de rechterkant als je de rotonde voor je gevoel als spookrijder opkomt terwijl je de ruitenwissers aanzet (ipv de richtingwijzer..). Gelukkig zit het nu in mijn systeem en kan ik veilig de straten in Sydney berijden. Slapen in een camper was voor mij ook weer een nieuwe ervaring! Leuk, knus (met andere woorden soms irritant weinig ruimte)en prima te doen voor even, maar erg blij als je weer de vaste vloer onder je voeten hebt! Grappig; ik als Hollandse kookte altijd de pasta, terwijl het Italiaanse meisje ons aardappelen serveerden. Bleek niet zo'n goede zet; nooit geweten dat aardappelen eruit kunnen zien als donkere prut hihi. Na ijskoude nachten in de camper (en geen idee hebben waar je precies geparkeerd staat, zo donker soms) reden we 's morgens na het ontbijt weer vrolijk verder. Op zoek naar een benzinepomp voor onze ochtendroutine; plassen, wassen en tandenpoeten hihi. Douchen deden we in combinatie met een sauna, zwembad danwel spabad bezoekje. Creatief denken. Terwijl we vol enthousiasme aankwamen bij hobbit landschap ( daar waar de gelijknamige film is opgenomen; Tolkien Lord of the rings voor degene die onder een rots zaten in 2001), bleek de entree toch wel erg duur te zijn. Men vraagt $75 dollar en nog eens 10 extra om foto's te maken. Cathinggg... Dat was mooi balen, want dit stond onder andere op ons verlanglijstje. Maar... daar is de wondere wereld van de positieve discriminatie en zo kregen we de volgende dag een (zga) gratis rondleiding van onze eigen prive tourguide. Hoe? Na sluitingstijd op het terrein parkeren, met als doel daar te overnachten, het was immers een fantastisch uitzicht en de eerste beste tourguide aanspreken met onze mooiste glimlach! ;-) Een gezellige 2uur later (lees; kou lijden in de camper) had de beste kerel een date gescoord met 3 dames tegelijk! Wie kan dat nu zeggen.. ;-) En wij veel inside informatie rijker!

Helaas hebben we ook een aantal andere dingen niet kunnen afstrepen op ons things-to-do lijstje.. De fjorden in Milford Sound hebben we niet kunnen bereiken, aangezien de weg ernaar toe was afgesloten. Reden omlaag vallende rotsen. Ook hebben we de Franz Joseph geltsjer niet kunnen beklimmen (wat ik echt nog heeeeel erg jammer vind) omdat het te bewolkt en regenachtig was. De enige manier om daar te komen is per helicopter, maar zonder zicht is het toch nét niet veilig genoeg.. Wel heb ik kunnen skien en heb ik zelfs een dagje snowboarden aan mijn lijstje kunnen toevoegen, net als een (digitale) rondleiding in parlementsgebouw in Wellington. Waarom de rondleiding van anderhalf uur doen, als men vrijwel hetzelfde ziet en hoort in een 10minuten durende dvd?! Eigen woorden van de begeleidster hahaha. Dingen op je lijstje toevoegen om vervolgens af te strepen geeft een fijn gevoel. Een leuke eigenschap die collega Ciska mij ooit toevertrouwde (en hopelijk het mij nu niet in dank afneemt dat ik het nu openbaar) en ik sindsdien vol vreugde overgenomen heb! De Maori's logen niet; het is een land met vele, vele, vele laag hangende wolken. Dit levert prachtige plaatjes op. Maar als je een behoorlijke wandeltocht bergopwaarts van 55 minuten achter de rug hebt, om het o zo mooie uitzicht te bewonderen, is het toch nét iets minder fijn als dat uitzicht bestaat uit een muur van wolken. Zonde..
Maar goed, ondanks de kou en regen ook veel goed weer gehad, genoten van de vele mooie en gratis musea (zouden ze in NL een voorbeeld aan kunnen nemen!), heerlijk geskied met prachtig uitzicht en op de thee geweest bij aardige locals (die ons ook een douche en deken aanboden hihi). Wel nog nooit zoveel muesli (tevens goed als lunch danwel diner op koude, regenachtige dagen) gegeten, vrijwillig betaald om zowat dood te vriezen (water in de grot was 3 graden, nou dat voel je ondanks je wetsuit toch wel, prachtige ervaring, maar wat een verschrikking..) en met rug-heup- en hoofdpijn wakker worden elke morgen. Maar al met al had ik dit prachtige avontuur zeker niet willen missen!!


Om een beetje variatie aan te brengen in deze Australische keuken (gisteren ook heerlijke genoten van oer Hollandse boerenkookl, jammie!!!) deze keer geen wistje datjes, maar leerzame feitjes! :) Wie weet komt het nog van pas bij Triviant!

NZ:
- De 2e officiele taal in NZ is Maori. NZ noemen zij 'het land van de lange witte wolk' en die eeuwige lange wolk(en) heb ik mogen aanschouwen. Soms iets vaker dan me lief was...
- Ik hen een nieuw vogelsoort ontdekt, de kiwi. Beetje jammer dat hij inmiddels uitgetorven is nu ik enthousiast raakte. Men voelt zich echter beledigt als ik het dier vergelijk met het gelijknamige fruit. In mijn ogen als 2 druppels water als je de kop eraf zou denken..
- NZ 4 miljoen inwoners heeft, waarvan 4 maar liefst in een dorpje ... wonen.
- New Zealand zijn naam dank aan de Nederlander Abel Tasman; hij voer in 1642 langs het westen van het eiland.
- Ik de hobbit niet heb kunnen ontdekken... En de ring helaas ook niet.
- Alle delen van de verfilming van 'The lord of the rings" hier (gelijktijdig) zijn opgenomen, net als de 3 delen van The Hobbit. Bij thuiskomst toch nog maar een keer de marathon doen.
- Een vrouw uit Amerika blijkbaar in tranen uitbarstte nadat ze ontdekte dat de hobbits in real life niet bestaan. $85 en een illusie armer verliet ze de locatie waar de gelijknamige film opgenomen is. Ze dacht op de set dat ze misschien op vakantie waren...
- NZ een land zonder zoogdieren was. Alles wat er nu rondloopt is ooit geimporteerd...
- Wij kaaskoppen, zij kiwi's.
- Autorijden, net als consumeren een favorite bezigheid van de kiwi's lijkt te zijn, met resultaat een heus drive-in festijn; Subway drive-in, Coffecorner drive-in en jaja, zelfs een wijnhuis drive in. En in elk gehucht een Mac of KFC te vinden is.
- De aardbevingen in Christchurch hebben erg veel schade aangericht in 2012 en helaas 185 doden. Vele prachtige gebouwen zijn (compleet) geruïneerd. Maar men zit niet verlegen om parkeerplaatsen daar.
- De All Blacks (rugbyclub) werden in 2011 wereldkampioen. En (terecht) trots dat ze zijn; overal kom je het logo van de club tegen.
- Onbegrijpelijk hoe op zo'n relatief klein oppervlakte zoveel verschillende landschapsvormen te zien zijn. Alle vormen komen voor, met als enige uitzondering de woestijn.
- Ik al vele grotten heb mogen aanschouwen (met dank aan alle jaarlijkse familieweekenden), maar nog nooit een wildrafting in de grot heb gedaan en tegelijk ook nog eens glowwormen van dichtbij gezien! NZ kent een aantal grotten met vele, vele, vele glowwormen. Hetgeen wat licht geeft is de poep van de worm. Nice..
- Het museum in Christchurch een huis heeft opgekocht, nadat de gepassioneerde eigenaren overleden waren om hun collectie schelpen tentoon te stellen aan het publiek. Alle muren in het huis waren bezaaid met de schelpen.. je kunt maar een hobby hebben..

Zo... nu de overhoring:
- beschrijf de uitgestorven kiwi, wat is de favo tijdsbesteding van de NZders, hoe ontstaat het licht van de glowworm in de grotten en waar zijn de hobbits gebleven? ;-)


Veel liefs en tot in Azie!



  • 24 Juni 2013 - 12:16

    Claudia:

    Hee Zerha!!!
    Leuk verhaal weer. Stiekem fijn om te horen dat het ook aan 'jouw kant van de wereld' koud is. Ben ik meteen een stukje minder jaloers hihi
    Leuk om te horen dat je het naar je zin hebt nog steeds en wat jammer dat je een paar dingen niet hebt kunnen doen/ zien.
    Heeeeeel veel plezier in Azië en tot skypes ;)
    Dikke knuffel xx Claudia

  • 24 Juni 2013 - 13:28

    Toos:

    Hoi hoi Zeertje,

    Wat een geweldig verslag weer. Als je geen werk kunt krijgen als juf, kun je altijd nog proberen reisverslaggeefster te worden!!! Fijn dat je weer zo genoten hebt!!! Wij genieten mee!!
    Dikke kus en het wachten is nu idd op Azie!!!!!!!!!!En daarna je weer eens lekker omhelzen, zal ook weer heerlijk zijn!!!!!! xxxxxxxxxxjes

  • 24 Juni 2013 - 22:29

    Ciska:

    Ha Zerha,

    Weer een leuk verslag van je avonturen. Leuk dat je net als ik kan genieten van lijstjes maken. Nog 2 weken werken dan gaan we genieten van de vakantie. Kun je een beetje mooi weer of uitzicht hierheen sturen? Geniet nog van je reis! Groet Ciska

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Zerha

Tja.. Ik heb mijn stoute slippers aangetrokken en ben gegaan... Een jaar (nou ja, onbepaale tijd met maximaal een jaar) ga ik rondreizen! Globaal is het plan-> Sydney, Brisbane (surfen!) Cairns (duiken!), Darwin, Alice Springs, Adelaide, Melbourne en dan naar New Zealand en op de terugweg vanuit Bangkok (over land) te reizen naar Cambodja (en hopelijk ook Vietnam), Thailand en dan ook maar meteen Malesie mee te pakken (gewoon omdat het kan!). Wel beetje afhankelijk van mijn spaarcentjes.. Maar het plan is vooral; genieten en zien hoe het loopt! Best een moeilijke keus, maar straks zeer dankbaar omdat ik dit mezelf kado heb gedaan. Mijn jaar: genieten, beleven, ervaren, loslaten, ontdekken, tranen, lachen, spanning, geluksmomentjes en zoveel meer.. * Zucht...* Met dit digitale verslag mogen jullie meegenieten van alle (leuke) avonturen die ik mee maak in de komende tijd! Lieve groetjes!

Actief sinds 19 Okt. 2012
Verslag gelezen: 3729
Totaal aantal bezoekers 27314

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

19 Oktober 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: